Takie pytanie często pada z ust osób zainteresowanych zakupem przyczepki rowerowej. Wbrew pozorom, odpowiedź nie jest prosta i oczywista – zależy od preferowanego rodzaju aktywności (przyczepka rowerowa/wózek sportowy/wózek do biegania/wózek do narciarstwa biegowego).

Odpowiedzieć sobie na to pytanie musimy zatem sami, analizując wpierw, do czego będziemy tej przyczepki używać.

Chcę głównie jeździć na rowerze i potrzebuję przyczepki rowerowej

Zwróć uwagę na:
- amortyzację,
- przestrzeń bagażową.

Wybierając się na wycieczki drogowe po naszym kraju, zdajemy sobie sprawę z tego, że przyjdzie nam podróżować w różnym terenie - z większą lub mniejszą prędkością. Amortyzacja w przyczepce rowerowej jest zatem największym jej atutem – zapewnia komfort dziecku, umożliwiając nawet spokojny sen dzięki efektowi bujania/kołysania.

Przestrzeń bagażowa jest niezwykle istotnym elementem w przypadku dłuższych wycieczek, wymagających zabrania prowiantu, dodatkowego odzienia czy nawet zabawek na czas postoju.

Amortyzacja w przyczepce Croozer oparta jest na specjalnej piance (wykorzystywanej w budynkach narażonych na trzęsienia ziemi), która niezwykle efektywnie absorbuje wstrząsy i samoistnie dostosowuje się do obciążenia przyczepki. Nie wymaga regulacji. Jest bezawaryjne - czas pracy takiej pianki bez konieczności wymiany to… 50 lat! Według opinii użytkowników: najlepsza amortyzacja na rynku. Co więcej, przyczepka Croozer posiada obniżony środek ciężkości, a siedzisko ma strukturę hamaka – jest zawieszone w przestrzeni przyczepki, stanowiąc tzw. podwójną amortyzację. Croozer
Amortyzacja w przyczepce Thule (modele: Sport, Cab, Cross) to zawieszenie piórowe. Efektywne i bezawaryjne. Regulowane przez użytkownika – niezależnie z obu stron. Znalezienie optymalnego ustawienia wymaga nieco czasu i jest oparte na intuicji użytkownika. Model Thule Lite nie posiada regulowanego zawieszenia i, co za tym idzie, przyczepka ta jest sztywna i dużo mniej komfortowa. Croozer

Przestrzeń bagażowa w przyczepce Croozer (modele: Vaaya i Keeke) to bardzo duży bagażnik o pojemności 43 l ( wersja jednoosobowa) lub 52 l (wersja dwuosobowa). Zmieści się tu z pewnością sporo zabawek, dodatkowych ubrań i zapewne co nieco ekwipunku piknikowego jak np. koce czy przekąski.

bag Croozer

Przestrzeń bagażowa w przyczepce Thule (modele: Sport, Cross) to tzw. podwieszana kieszeń bagażowa, do której można schować jedynie najpotrzebniejsze rzeczy. Producent nie podaje oficjalnie pojemności, ale jest dużo mniejsza niż w przyczepkach Croozer. Model Thule Lite wyposażony jest jedynie w siatkę bagażową na drobne elementy. Model Thule Cab posiada większy, rozbudowany bagażnik, który nie jest podwieszany.

bag Thule

Potrzebuję wózka spacerowego/sportowego/terenowego/zimowego*

Zwróć uwagę na:
- przestrzeń bagażową,
- wentylację,
- regulację siedziska.

Przyczepka rowerowa (wyposażona w zestaw spacerowy lub sportowy) jest świetnym rozwiązaniem, jeśli planujesz wycieczki w terenie, po górach, na śniegu.

Zwróć uwagę na przestrzeń bagażową (opisaliśmy ją w podpunkcie Chcę głównie jeździć na rowerze i potrzebuję przyczepki rowerowej). Croozer jest tu zdecydowanym liderem.

W przypadku wycieczek w upalne dni bardzo ważna jest kontrola temperatury wewnątrz przyczepki.

Wentylacja w przyczepce Croozer opiera się na przepływie powietrza ze środka przyczepki przez przestrzeń bagażową. W upalne dni podczas spaceru można całkowicie odsłonić przednią pokrywę, zapewniając większy dostęp świeżego powietrza. Najnowszy model – Croozer Vaaya – jest dodatkowo wyposażony w unikalny typ siedziska wykonany z materiału Climatex® - szwajcarska technologia materiału o strukturze kapilarnej, zapewniającej odpływ wilgoci i wentylację siedziska latem, a w zimie utrzymanie stałej temperatury.

O technologii Climatex przeczytasz tutaj: https://www.climatex.com/en/

wentylacja Croozer
Wentylacja w przyczepce Thule opiera się na przepływie powietrza ze środka przyczepki przez otwory wentylacyjne w oparciu. Dodatkowo, przyczepki Thule (modele: Lite, Cross, Cab, Sport) wyposażone są w regulowane otwory wentylacyjne, zwiększające przepływ powietrza. Prym wiedzie tu model Thule Sport, który posiada odpinane boczne okna przyczepki, które - jako moskitiery - przepuszczają więcej powietrza. wentylacja thule

Pamiętajmy także o osłonach przeciwsłonecznych – w przyczepce Thule (Lite, Cross, Cab, Sport) jest ona w zestawie, w przyczepce Croozer można ją dodatkowo zakupić.

Podczas długich spacerów bardzo ważna jest odpowiednia pozycja dziecka w przyczepce – z uwzględnieniem wieku (mogą być potrzebne dodatkowe akcesoria: hamak lub podparcie – obaj producenci mają takie akcesoria w swojej ofercie) oraz tego, że pasażer może w trakcie takiego spaceru zasnąć.

Regulacja siedziska nie jest możliwa w przyczepce Croozer – siedziska są ustawione w stałej odchylonej pozycji (kąt około 115°) tak, aby były w pełni schowane w tzw. „klatce bezpieczeństwa”, która chroni pasażerów podczas wypadku. Siedzisko zaprojektowane jest na kształt hamaka – jest zawieszone, chroniąc pasażerów przed wstrząsami. Jest ono dodatkowo wyposażono w poduszkę pod głowę. siedzisko Croozer
Regulacja siedziska w przyczepce Thule (modele: Cross, Cab, Sport) umożliwia lekkie odchylenie pozycji (zakres regulacji 110-130° - pomiar we własnym zakresie, może być obarczony błędem). To odchylenie jest dozwolone tylko w przypadku używania wózka jako spacerówki – w trakcie jazdy rowerem powinniśmy to siedzisko wyprostować, aby pasażerowie w całości znaleźli się w „klatce bezpieczeństwa”. W przyczepce Thule Cab odchylanie siedziska odbywa się kosztem pojemności bagażnika, zaś w modelu Thule Lite nie mamy możliwości odchylenia siedziska. Model Thule Sport jest dodatkowo wyposażony w gąbczastą wkładkę do siedziska, zwiększającą komfort dziecka. siedzisko thule

Hamulec w przyczepce Croozer to wyłącznie hamulec nożny – postojowy.

Hamulec w przyczepce Thule (modele: Lite, Cross, Cab) to hamulec nożny – postojowy lub (w modelu Thule Sport) hamulec nożny i hamulec ręczny. Hamulec ręczny jest dużym atutem w przypadku wycieczek górskich, kiedy schodząc w dół mamy możliwość „przyhamowania” wózka.

Wózek zimowy* to połączenie zestawu biegowego (kółko do joggingu 16”) i zestawu narciarskiego (płozy + narty). W przypadku obu producentów można stworzyć taki wózek.

Croozre
Croozer

Potrzebuję wózka biegowego

Zwróć uwagę na:
- zestaw sportowy,
- regulację rączki,
- hamulec,
- masę przyczepki.

Przyczepkę Thule (modele: Lite, Cab, Cross, Sport) oraz Croozer (modele: Keeke, Vaaya) z łatwością możesz przekształcić w wózek biegowy, dokupując zestaw biegowy, składający się z dodatkowych ramion i kółka 16”. Przyczepka Thule Sport Black ma ten zestaw już w komplecie.

Kilkustopniowa regulacja rączki w przyczepce Thule (modele: Lite, Cross, Cab, Sport) pozwala idealnie dopasować jej wysokość do wzrostu, a podwieszana kieszeń bagażowa zapewnia dużo miejsca na nogi, zapewniając swobodę i dowolność w doborze tempa biegu.

Regulacja rączki w przyczepce Croozer (modele: Vaaya, Keeke) to dwa ustawienia rączki (pozycja dolna/pozycja górna). Bagażnik nie jest podwieszany, więc tempo biegu należy dopasować do dostępnej przestrzeni przed nogami.

Hamulec w przypadku biegów z przyczepką jest dużym atutem – w przypadku jazdy na rolkach jest wręcz niezastąpiony. O hamulcu przeczytasz w poprzedniej części: Potrzebuję wózka sportowego/terenowego).

Masa przyczepki ma większe znaczenia w przypadku biegania – lżejsza przyczepka zmniejsza zużycie energii podczas biegu.

Masa przyczepki Croozer to około 15,8 - 18 kg (zależnie od modelu).

Masa przyczepki Thule to od około 11,7-12,5 kg (Thule Lite) do 16,5 kg (Thule Cab). Thule jest zatem przyczepką lżejszą.

Potrzebuję wózka do narciarstwa biegowego

Obaj producenci oferują zestawy rozszerzające funkcjonalność przyczepki o wózek do narciarstwa biegowego. Zasada działania obu zestawów jest podobna: płozy/adaptery bura narciarskiego wpinane w miejsce kół + uprząż do holowania.

W przypadku przyczepki Thule zestaw jest kompletny (zawiera również zintegrowane narty biegowe).

W przypadku przyczepki Croozer zestaw zawiera adaptery butów narciarskich, do których należy dokupić narty dziecięce lub (w założeniu producenta) wykorzystać posiadany już zestaw nart dziecięcych. Producent rekomenduje wykorzystanie nart zjazdowych, które są szersze od nart biegowych i lepiej utrzymują ciężar przyczepki.

Cechy dodatkowe

Bezpieczeństwo

Obaj producenci mogą pochwalić się spełnianiem wszystkich wymogów bezpieczeństwa przewidzianych do transportu małych pasażerów. Dodatkowo, przyczepki Croozer Keeke i Vaaya posiadają certyfikat nietoksyczności (https://www.croozer.com/en/testing-and-compliance) , który gwarantuje bezpieczeństwo
wszystkich materiałów wykorzystanych do produkcji przyczepki – nawet w przypadku tak częstych u małych pasażerów prób „kosztowania” wyposażenia przyczepki.

Przyczepki Croozer są ponadto wyposażone w przedni i tylny zderzak, zwiększający bezpieczeństwo podczas podróży w ruchu drogowym.

Oświetlenie

Wyprzedzając procedurę ustawodawczą w Polsce, obaj producenci już od kilku lat oferują oświetlenie przyczepek w wyposażeniu podstawowym. W przypadku modeli Thule (Lite, Cross, Cab, Sport) oraz modelu Croozer Keeke na wyposażeniu jest pojedyncze oświetlenie bateryjne. Wyróżnia się na tym tle Croozer Vaaya, który ma dwustronne oświetlenie (ładowane przez USB) zintegrowane z rączką przyczepki – system inteligentny z trybem zmierzchu oraz ruchu, oświetlające zarówno przód jak i tył przyczepki.

oświetlenie Vaaja oświetlenie Sport
Croozer Vaaya Thule Sport

Ergonomiczność zestawu

Przyczepki zarówno Thule jak i Croozer składają się do niewielkich rozmiarów, co umożliwia ich łatwe przechowywanie. Ponadto, wersje dwuosobowe posiadają maksymalną szerokość o wartości 80 cm, co umożliwia przejście przez drzwi o standardowych wymiarach. Podkreślić i docenić tu należy pomysłowość producentów Thule, u których dyszel rowerowy, kółka spacerowe oraz kółko biegowe można przewozić „na przyczepce”, nie zajmując miejsca w bagażniku przyczepki. W przypadku przyczepki Croozer, dyszel rowerowy można schować pod siedzisko, a kółko spacerowe do specjalnej kieszeni w bagażniku.

oświetlenie Vaaja oświetlenie Sport
Croozer Vaaya Thule Sport

Klaustrofobia

Dzieciom, które źle znoszą zamkniętą i ograniczoną przestrzeń polecamy przyczepki Croozer – zaokrąglone i poszerzone wnętrze przyczepki skutecznie niweluje to uczucie.

Podsumowanie

- przyczepka rowerowa – tutaj lepiej sprawdzą się przyczepki Croozer Keeke i Vaaya (bardziej efektywna amortyzacja i większy bagażnik). Dla miłośników marki Thule polecamy Thule Cab – jako jedyny z modeli Thule posiada spory bagażnik.

- wózek spacerowy/sportowy/terenowy – tutaj sprawdzą się oba modele – zdecydujcie, co dla Was jest najważniejsze: przestrzeń bagażowa (Croozer Keeke/ Vaaya), wentylacja (Croozer Vaaya/ Thule Sport), regulacja siedziska (Thule Cross/Cab/Sport) czy hamulec (Thule Sport). Miłośnikom wycieczek po górskim terenie polecamy zdecydowanie wersję z hamulcem (Thule Sport).

- wózek biegowy – tutaj zdecydowanie lepiej sprawdzi się przyczepka Thule Cross/Cab/Sport – (lekkość, podwieszany bagażnik), a dla pasjonatów rolek idealnym wyborem będzie Thule Sport (lekkość, podwieszany bagażnik + hamulec).

- wózek do narciarstwa biegowego – tutaj sprawdzą się zarówno Croozer Keeke i Vaaya jak i Thule Cab, Cross, Sport. Croozer będzie miał lekką przewagę w przypadku, gdy posiadamy już dziecięce narty zjazdowe, które możemy wykorzystać oraz jeżeli planujemy jazdę po nieubitym śniegu (narty zjazdowe sprawdzają się w tym przypadku lepiej niż biegowe.

Dlaczego pominęliśmy Thule Coaster?

Jest to przyczepka o zupełnie innej budowie niż Lite/Cross/Cab/Sport – o podstawowym wyposażeniu, bez amortyzacji, bez możliwości rozszerzenia o zestaw biegowy czy zestaw do narciarstwa biegowego. Jest to zatem model, który raczej należałoby porównywać z tańszymi modelami innych producentów